
Medische en psychologische aspecten bij kinderen met leer- en ontwikkelingsstoornissen
|
 |
 |
 |
2 / 3 |
Toelichting
Kinderen met leer- en gedragsproblemen worden steeds vaker verwezen naar het ziekenhuis met de vraag naar oorzaak en behandeling. Het zijn vooral kinderartsen, (kinder-) neurologen en kinder(neuro-)psychologen, die worden geraadpleegd.
De uitingsvormen van deze ontwikkelingsproblematiek lijken sterk mee te bewegen met ontwikkelingen in de maatschappij. Via radio, TV en billboards worden we attent gemaakt op kinderen, die het met buitenschoolse activiteiten zo druk hebben, dat er geen plaats meer is voor rust en verpozing. We verbazen ons niet meer over advertenties in de dagbladen van bijvoorbeeld de Hersenstichting met een uitvoerige beschrijving van een kind van negen jaar met de diagnose: ADHD, PDD/NOS en de ziekte van Gilles de la Tourette.
In het ziekenhuis zal men zich afvragen, hoe deze ogenschijnlijke toename aan contact- en gedragsstoornissen begrepen kan worden. Niet zelden passeren hierbij begrippen als medicalisering en overdiagnostiek de revue.
Het is de vraag of we al voldoende in staat zijn een goed onderscheid te maken tussen biologische en psychologische componenten van probleemgedrag.
Hersenen en gedrag vormen een onlosmakelijk duo in dit verband. Bij diagnostiek en behandeling van kinderen met deze ontwikkelingsproblemen is multidisciplinaire samenwerking een ‘must’.
Middels dit eerste kinderneurologische en kinder(neuro-)psychologische symposium in Twente willen we aandacht besteden aan de bijdrage van de verschillende disciplines bij onderzoek en behandeling van deze kinderen. In hoeverre hebben deze disciplines elkaar al gevonden?
Tijdens het symposium zullen de volgende onderwerpen aan de orde komen:
-
|
“state of the art” van de kinderneurologie ten aanzien van hersenen-gedrag problematiek
|
-
|
criteria, waaraan een kinder(neuro-)psychologisch onderzoek moet voldoen in het diagnostisch proces
|
-
|
wat is een geschikt neuropsychologisch onderzoeksprotocol?
|
-
|
het belang van de anamnese voor een juiste typering van epilepsie bij kinderen
|
-
|
de gedrags- en cognitieve ontwikkeling van het schoolkind met epilepsie
|
-
|
neuropsychologische diagnostiek bij het jonge kind met ADHD-problemen
|
-
|
psychologische behandeling van kinderen met een neurologische stoornis
|
Vanzelfsprekend zal er tijd zijn voor vragen en discussie na elke lezing en aan het eind van de dag.
We hopen na afloop meer te weten over leer- en ontwikkelingsstoornissen bij kinderen, mogelijke oorzaken en behandelingen.
Drs. J.L.J. Deterd Oude Weme
Dr. M.M.A Derix
Doelgroep
Kinderartsen, (kinder)-neurologen, revalidatie-artsen, kinderpsychiaters, arts-assistenten i.o. (kindergeneeskunde, neurologie, revalidatiegeneeskunde en kinderpsychiatrie), school- en jeugdartsen, klinisch psychologen, orthopedagogen, gezondheidszorg- en klinisch psychologen i.o., psychologisch en pedagogisch medewerkers en maatschappelijk werkenden, betrokken bij de zorg voor kinderen met leer- en gedragsproblemen.
 |
 |
2 / 3 |
|